Onderzoeksplatform 'De Onderwijsingenieurs’ is een initiatief van Fontys Hogescholen, de grootste lerarenopleider van Nederland.
Met ‘De Onderwijsingenieurs’ willen we uitdragen dat goed onderwijs niet begint bij grootse vergezichten en standaard-onderwijsconcepten. Maar dat het ontstaat waar onderwijsprofessionals zicht hebben op wat de samenleving vraagt. Waar ze zoeken naar nóg betere leermogelijkheden voor alle leerlingen. Waar ze tradities en aannames bevragen om ze op waarde te kunnen schatten. Waar ze hun professionele intuïtie inzetten om hun eigen praktijk te verbeteren. En waar ze samenwerking zoeken om hun ideeën te toetsen en successen te vieren.
Eigenlijk bedoelen we met onderwijsingenieurs dus de professionals die elke dag werken aan nog beter onderwijs.
De methodiek die we gebruiken is die van de ‘Learning Design Studio’ (LDS). Die aanpak is sinds 2013 ontwikkeld, beproefd en verfijnd in samenwerking met scholen in Zuid-Nederland en met partners in verschillende Europese landen en de Verenigde Staten.
Een LDS bestaat uit een serie maandelijkse sessies waarin vier tot tien onderwijsprofessionals steeds met elkaar in gesprek gaan over wat hen drijft, waar ze energie uit halen en ook waar ze tegenaan lopen. Om die gesprekken effectief te voeren, hebben we hulpmiddelen verzameld en ontwikkeld, zogenoemde ‘protocollen’ . Gedurende de sessies worden LDS-deelnemers aangemoedigd om stappen zetten die hun leerlingen vooruit helpen: het uitproberen van een idee in de klas, het lezen van literatuur, het voorleggen van een kwestie aan collega’s, leerlingen of ouders, enz. Bevindingen van eerder gezette stappen worden steeds gedeeld en besproken. In een LDS blijft het dus niet bij praten en het vrijblijvend delen van ideeën.